O tom, jak jsem usedl ve virtuální kanceláři
Když jsem si nedávno pohrával s myšlenkou na založení vlastní firmy, brouzdal jsem po netu a sbíral informace, když tu mě zaujal zvláštní pojem – virtuální kancelář. Ze zvědavosti jsem hodil dotaz do googlu, kliknul na jeden z linků a otevřel se mi celkem zajímavý článek.
Po jeho přečtení jsem začal rovnou dohledávat další informace. Virtuální sídlo by pro mě totiž mohlo být zajímavým a užitečným řešením. Nejdřív jsem se ale chtěl dozvědět něco víc. Článků věnujících se tomuto tématu bylo relativně dost a tak jsem se dal do čtení. Za chvíli už jsem měl celkem dobrou představu o co se jedná a jak bych toho mohl využít.
O čem to tedy celé je?
Jde v podstatě o to, že firmy nabízející tzv. virtuální sídla či virtuální kanceláře by mi poskytli adresu pro oficiální sídlo mojí potenciální firmy. Díky tomu bych nemusel jako sídlo uvádět místo bydliště či hledat opravdovou, „nevirtuální“ kancelář. Jako nápad se mi to moc líbilo, protože pro své podnikání žádné prostory v podstatě neportřebuju, jelikož moje práce by se odehrávala převážně „v terénu“, případně na PC a to zvládnu z domova nebo z jakékoli kavárny i bez stálé kancelářské židle. Samozřejmě uvedení bytu jako sídla firmy má svoje nevýhody a navíc to nemusí být tak jednoduché, jak by si člověk představoval. Za prvé, pokud bych založil společnost s ručením omezeným a sídlo firmy bude shodné s mým bydlištěm, v případě krachu firmy a následné exekuce, budou exekutoři zabavovat můje soukromý majetek, vzhledem k tomu, že se nachází v sídle firmy. Další komplikací je fakt, že abych si v bytě uvedl sídlo firmy, potřebuju souhlas majitele nemovitosti, to v mém případě znamená bytového družstva.
Fiktivní adresou to nekončí
Jelikož virtuální kanceláře očividně frčí, firem, které službu nabízejí je celkem dost. Navíc jsem se dočetl, že poskytnutí adresy rozhodně není vše co mohu virtuálním sídlem získat. Některé firmy totiž nabízejí další doplňkové služby, jako třeba: přeposílání pošty, telefonní linku, osobní assistentku či dokonce pronájem konferenční místnosti, kterou bych mohl v případě potřeby využít. Rovněž měsíční poplatky se mi zdály vcelku přijatelné a tak mi jen zbývalo rozhodnout se pro konkrétní společnost a adresu. Řekl jsem si, že když už mám tu možnost vybrat si, chtěl bych, aby adresa mojí firmy byla co „nejprestižnější“. Líbila se mi představa sídla společnosti v centru Prahy aniž bych přitom musel platit nájem za skutečnou kancelář. Znělo to dobře, ale zjistil jsem, že i v rámci virtuálních sídel hraje adresa roli. Není to ale tak výrazný rozdíl, jako v případě klasického pronájmu.
Hurá na věc
Na googlu jsem si našel několik společností, prošel si jejich služby, ceny a adresy, které nabízejí a pak se pro jednu rozhodl. Jelikož můj plánovaný business bude v počátku potřebovat co nejvíce omezit náklady, vybral jsem si adresu v širším centru Prahy s rozumným poměrem cena / výkon a objednal si pouze zákládní balíček, což v tomto případě znamenalo virtuální kancelář (adresu) a službu přeposílání pošty na mojí adresu. V budoucnu určitě zvážím také využití soukromé telefonní linky a recepce.
Když se ohlédnu
Už to bude téměř rok, co se rozvaluji ve své virtuální kanceláři a musím říct, že si nemůžu stěžovat. Adresa působí profesionálně, náklady jsou minimální a odpadla mi starost s provozem kanceláře jako takové. Žádná údržba, úklid, nákup vybavení ani nadbytečný personál. Když mi přijde pošta, z mé virtuální kanceláře se mi ozvou a zeptají se, zda si přeji psaní přeposlat či zda si to chci vyzvednout osobně. Pro mě zcela ideální řešení. Už si pomalu domlouvám zřízení linky – recepce, případně osobní asistentky, která bude linku obsluhovat a vyřizovat případné vzkazy.